Hierbij een van onze verkooptips, speciaal voor jou om jouw (sieraden)bedrijf nog succesvoller te maken. We weten het, het starten en onderhouden van een webshop of winkel klinkt vaak makkelijker dan het is. Lees hieronder een van onze tips om nog meer te verkopen terwijl jij wacht op jouw Planet Pink sieraden!

Deze week gaat de donderdagtip over feedback krijgen: waarom is dit belangrijk en op welke (creatieve) manieren kan je het aanpakken?

Als verkoper is het enorm belangrijk om te weten wat jouw klanten denken en voelen. Feedback is de sleutel tot het verbeteren en groeien van jouw bedrijf. Het helpt je om te begrijpen wat anderen willen, wat ze vinden en wat ze nodig hebben. Hierdoor kan je jouw bedrijf beter afstemmen op de wensen en verwachtingen van jouw klanten en zullen  ze veel sneller en vaker bij jou kopen.

Waarover kan je feedback vragen? Denk aan het inkopen van de juiste producten, het maken van leuke content, het hebben van een goede klantenservice, het ontwikkelen van de uitstraling van jouw bedrijf, noem maar op! Ook al ben je nog zo goed bezig, soms is het moeilijk om zelf nieuwe verbeterpunten te herkennen.

Feedback kan je helpen om nieuwe kansen te ontdekken. Door het actief te verzamelen, kun je nieuwe wegen verkennen en je bedrijf laten groeien. Het is heel begrijpelijk als je er aan het begin misschien tegenop ziet om aan andere mensen om hun mening te vragen, maar als je eenmaal ervaart hoe nuttig het is, zul je juist nieuwsgierig worden en op dat punt ben je niet meer te stoppen! ❤️‍

Er zijn meer manieren om feedback te vragen dan je denkt. Hieronder noem ik een aantal op:

1. De simpelste manier: vraag feedback aan familie, vrienden of kennissen.

Kies een aantal mensen die je vertrouwt. Zij kunnen hun mening geven en je helpen om nieuwe ideeën op te doen. Vraag ze bijvoorbeeld naar wat ze van jouw website of social media vinden en of ze nog verbeterpunten zien. Vraag af en toe aan iemand om het uitgebreid voor je te bekijken (vooral aan het begin) en verder kan je natuurlijk altijd eventjes kort vragen wat iemand ergens van vindt. Kleine moeite en veel resultaat!

2. Op creatieve manieren via social media.

Maak gebruik van social media om feedback te vragen. Dit is vooral nuttig als je al een groter aantal volgers hebt of wanneer je goed contact hebt met je volgers. Je kunt bijvoorbeeld een poll maken, waarin je jouw volgers vraagt naar hun mening over bepaalde ontwerpen, kleuren of stijlen. Laat ze bijvoorbeeld kiezen tussen twee of drie producten of ontwerpen. Je kan ook vragen onder je posts zetten of creatief gebruik maken van stories om reacties te verzamelen. Of post bijvoorbeeld een afbeelding, tekst of vraag over een bepaald ontwerp en vraag je volgers om hun gedachten daarover te delen in de reacties.

3. Benader je klanten na een bestelling.

Stuur een bedank mail na een bestelling en vraag klanten om hun ervaring te delen. Je kunt ook een folder of een QR-code voor een korte enquête toevoegen aan het pakketje, zodat klanten op een simpele manier hun feedback kunnen geven. Zorg ervoor dat je het super simpel houdt, zodat de drempel voor klanten lager is om erop te reageren. Kies bijvoorbeeld één vraag per keer.

4. Feedback vragen na klantcontact.

Maak van elk klantcontactmoment een kans om feedback te vragen. Stel bijvoorbeeld aan het einde van een gesprek via social media, de mail of in jouw winkel de vraag of ze goed geholpen zijn of waar ze (on)tevreden over zijn.

5. Maak gebruik van online reviews en beoordelingen.

Moedig klanten aan om reviews en beoordelingen achter te laten op platforms zoals je website, Google of sociale media. Dit helpt niet alleen bij het verzamelen van feedback, maar ook bij het opbouwen van vertrouwen bij nieuwe klanten.

Feedback vragen kan dus op veel verschillende manieren en het is belangrijk om er actief mee bezig te zijn. Het helpt je om keuzes te maken, dingen aan je bedrijf te verbeteren en nieuwe ideeën op te doen. Wees actief betrokken en luister naar jouw klanten en anderen. Zo zorg je ervoor dat jouw bedrijf enorm vooruit zal gaan!

Ook voor Planet Pink is jouw mening natuurlijk belangrijk. Op de knop hieronder kan je een review op Google voor ons achterlaten. Wij zijn jou enorm dankbaar als je dat doet!

Heel veel succes met deze tips. Maak een overzicht van de manier(en) waarop jij feedback wil verzamelen en start vandaag nog met het uitvoeren ervan. Zorg er meteen voor dat jouw collectie up-to-date is en start direct met het inkopen van nieuwe items!

Donderdagtip #4: inschrijven bij de Kamer van Koophandel, wel of niet doen?
Donderdagtip #6: Voorkom geldverspilling