Hierbij een van onze verkooptips, speciaal voor jou om jouw (sieraden)bedrijf nog succesvoller te maken. We weten het, het starten en onderhouden van een webshop of winkel klinkt vaak makkelijker dan het is. Lees hieronder een van onze tips om nog meer te verkopen terwijl jij wacht op jouw Planet Pink sieraden!

Als sieraden verkoper in een bruisende markt is het cruciaal om te begrijpen hoe je jezelf kunt onderscheiden. Een concurrentieanalyse is een van de sleutels om daar een slim plan voor te maken. In deze blogpost bespreken we waarom en hoe je een effectieve concurrentieanalyse kunt uitvoeren voor jouw (startende) sieraden winkel.

Waarom een Concurrentieanalyse?

Een concurrentieanalyse is bedoeld om inzicht te krijgen in wie jouw concurrenten zijn en hoe jij je daarvan kan onderscheiden. Dat is enorm belangrijk, want jouw klanten willen graag weten waarom ze bij jou zouden shoppen in plaats van bij jouw concurrent. Naast het begrijpen wie je concurrenten zijn, helpt een concurrentieanalyse ook om inzicht te krijgen in wat jouw concurrenten goed doen en waar er voor jou nog kansen liggen voor jouw sieraden webshop of sieraden winkel. Het biedt inzichten die kunnen leiden tot een sterk merk en het aantrekken van jouw ideale klanten. Hoe maak je een concurrentieanalyse voor jouw sieraden bedrijf?

Stap 1: Identificeer Je Concurrenten

Bepaal wie jouw directe concurrenten zijn in de wereld van sieraden verkoop. Onderzoek zowel online als fysieke winkels en analyseer hun assortiment, prijzen en marketingstrategieën. Kijk goed hoe zij hun sieraden merk hebben opgebouwd en waarom dit klanten aantrekt.

Stap 2: Analyseer Hun Assortiment

Onderzoek welke soorten sieraden je concurrenten aanbieden. Wat zijn hun bestverkopende items? Welke trends volgen ze en welke stijlen zijn populair bij hun klanten? Hier liggen voor jou kansen om zowel in te spelen op trend als om jouw collectie weer totaal anders in te richten dan jouw concurrenten.

Stap 3: Prijzen Vergelijken

Analyseer de prijsstrategieën van je concurrenten. Hoe is de verhouding van hun prijzen in vergelijking met de kwaliteit van de sieraden? Concurreren op prijs is vaak erg moeilijk en onnodig. Klanten hechten immers meer waarde aan jouw merk, de kwaliteit van de producten en hoe tevreden ze zijn wanneer ze bij jou shoppen. Met het oog op de prijzen van jouw concurrenten, liggen er vaak juist kansen om de prijzen te verhogen en daarvoor in ruil extra service te bieden aan jouw klanten én jouw merk een professionele uitstraling te geven. Om het jou wat makkelijker te maken, geeft Planet Pink bij alle producten op de webshop een prijssuggestie. Dit is bedoeld om jou richting te geven om jouw verkoopprijs te bepalen. Ga snel naar de producten om de aanbevolen verkoopprijzen van de producten van Planet Pink te bekijken, klik hier.

Stap 4: Marketing en Klantenbinding

Onderzoek de marketinginspanningen van je concurrenten. Welke kanalen gebruiken ze? Hoe communiceren ze met hun klanten? Analyseer bijvoorbeeld de klanten recensies om inzicht te krijgen in de tevredenheid van hun klanten en om te kijken waar klanten op letten en waar ze complimenten over geven. Bekijk daarnaast hoe de branding van jouw concurrenten is: welke kleuren gebruiken ze, wat voor stijl heeft hun winkel? Ook hier kan je op inspelen door te kiezen welke aspecten je zelf ook wil gebruiken en in welke aspecten je jezelf wil onderscheiden.

Koop slim jouw collectie in

Nu je een grondige concurrentieanalyse hebt uitgevoerd, is het tijd om je collectie in te kopen. Bij onze sieraden groothandel vind je een uitgebreid assortiment sieraden voor elke smaak en stijl. Met slimme inkoopbeslissingen geef je jouw sieraden verkoop een boost en onderscheid je jezelf in de markt. Stel een sieraden collectie samen op basis van jouw merkstrategie en probeer jezelf te onderscheiden van jouw concurrenten. Succes met het laten schitteren van jouw sieraden business! Klik hieronder om direct te starten met inkopen.

sieraden bedrijf startenJe eigen sieraden bedrijf starten: Een stappenplan van idee tot opening.
Inschrijven bij de Kamer van Koophandel: hoe werkt dat?